General

5 soft skills de care liderii în IT au nevoie pentru a gestiona o echipă care lucrează hibrid 

Alegerile noastre curente au efect asupra modelelor de business viitoare. De aceea, atunci când identifică o nevoie a echipelor sale, liderii acționează pentru a o îndeplini și a restabili performanța. Dar ce se întâmplă atunci când nevoia nu mai poate fi atinsă atât de ușor? În noul context de muncă hibrid, în care liderii din domeniul IT sunt nevoiți să reflecte asupra propriului stil de conducere, de ce skill-uri au aceștia nevoie pentru a reda succesul viitorului?

Comunicare și ascultare active

Schimbarea paradigmei clasice de muncă a însemnat transformare la toate nivelurile de business. Liderii din domeniul IT au fost nevoiți să se axeze pe soluții care să mențină performanța echipei. De aceea, au adaptat programul și s-au asigurat că toate nevoile tehnice sunt îndeplinite. Dar pentru membrii echipelor s-a dovedit a fi nevoie de mai mult decât aparatură de ultimă generație. Forțați a se adapta noului context, aceștia s-au confruntat cu deznădejdea imprevizibilității. Demotivați, membrii echipelor nu doar că au pierdut încrederea în companie, dar și în rolul lor. 

Cel mai recent studiu Equatorial ne-a arătat că deși 97% dintre team lideri consideră că abilitatea de a empatiza și comunica eficient cu membrii echipei joacă un rol fundamental în activitățile de zi cu zi, obiectivul nu este chiar atât de ușor de atins. Prioritățile echipelor s-au schimbat, cât și așteptările acestora, conform Harvard Business Review. Acest articol relevă că 46% dintre angajați spun că își doresc o cultură organizațională pozitivă, în timp ce 40% își doresc un scop bine definit. Pentru un lider, aceste transformări înseamnă dezvoltarea abilității de a comunica și asculta activ nevoile echipei sale. Fiindcă, așa cum precizează și EY, liderii care prioritează emoțiile la locul de muncă și cu o abordare orientată către oameni au de 2,6 ori mai mult succes.  

Management decizional

Modelul de muncă hibrid a adus în prim plan tensiuni colective privind performanța, perspectivele de muncă ale angajaților și cultura organizațională, potrivit Harvard Business Review. Pentru liderii din IT, aceste tensiuni reprezintă o provocare în găsirea celor mai bune soluții care să avantajeze întreaga echipă.

Abilitatea decizională a liderilor este crucială în astfel de situații conflictuale. Menținând argumentele clare, comparabile și neutre, liderul poate câștiga o perspectivă de ansamblu și oferi cea mai bună alternativă pentru echipa sa.

Managementul timpului

Mai mult de 80% dintre directorii de resurse umane spun că modelul de lucru hibrid se dovedește a fi obositor pentru angajați, potrivit TINYpulse’s State of Employee Engagement Q3 2021. Zilele de muncă remote vin însoțite de fiecare dată de provocări în comunicare. Presiunea de a răspunde colegilor și liderului în cel mai scurt timp, cât și presiunea de a fi productivi, conduc angajații nu doar către performanța dorită de companie, cât și către burnout. Acest aspect este observat și în interacțiunile de pe platforma Microsoft Teams. Întâlnirile de afaceri au crescut de 2,5 ori, mesajele săptămânale per utilizator cu 45%, în timp ce mesajele săptămânale din afara programului de lucru s-au majorat cu 42%, conform Microsoft’s The Work Trend Index 2022

Rolul liderilor este de a încuraja un echilibru între muncă și viața personală și de a oferi sprijinul profesional de care echipa sa are nevoie. Pentru a gestiona volumul de lucru într-un mod eficient și productiv, fără a încărca membrii echipei, liderii trebuie să își dezvolte abilitatea de time management. Acest aspect a fost înțeles și de respondenții celui mai recent studiu Equatorial, 92% dintre lideri fiind interesați să aprofundeze strategii de eficientizare a timpului în cadrul unui training de soft skills. 

Feedback

În contextul de lucru hibrid, pentru liderii din domeniul IT devine din ce în ce mai dificil să ofere feedback echipei sale. Problemele de comunicare întâmpinate, vizibilitatea redusă asupra performanței zilnice a membrilor echipei, lipsa de încredere și engagement, dar și alegerile părtinitoare ale liderilor în favoarea celor de la birou, toate acestea reprezintă provocări în oferirea unui feedback adecvat, conform MIT Human Resources Department. De aceea, pentru ca liderii să își poată susține în continuare echipa și, implicit, performanța companiei, trebuie să își dezvolte abilitatea de a oferi feedback. 

Coaching

Cel mai recent studiu Equatorial ne arată că pentru 55% dintre liderii chestionați, cel mai important aspect la locul de muncă este posibilitatea de dezvoltare personală și profesională. Dobândirea de skill-uri soft este, într-adevăr, o necesitate pentru lideri, dar și pentru echipele pe care aceștia le conduc. Un lider bun știe că o cultură organizațională prosperă se construiește prin susținerea oamenilor, chiar și în situații dinamice în care procesul este îngreunat de flexibilitatea programului, comunicarea asincronă și lipsa de engagement a membrilor echipei. 

Cum să fii un lider de succes pentru echipa ta hibrid?

Competența hibrid este cel mai nou soft skill cu un impact puternic asupra carierei tale, potrivit unui articol Insider. Dar pentru a excela în contextul de lucru hibrid, ai nevoie să îți dezvolți un set mai larg de abilități, de la comunicare activă, management decizional, management al timpului și până la feedback și coaching. 

Echipa Equatorial te poate ajuta să devii liderul viitorului, prin training-uri personalizate în funcție de preferințele și necesitățile tale. Cu noi, nicio provocare nu va mai părea de nedepășit, iar echipa ta va avea alături liderul de care are nevoie. 

×