General

3 moduri eficiente de a da feedback dacă ești liderul unei echipe tehnice

Feedback-ul este un instrument incredibil de puternic. Dacă este oferit în mod corespunzător, acesta are capacitatea de a crește și de a dezvolta oamenii din organizație, de a îmbunătăți încrederea, comunicarea și de a consolida legăturile dintre angajați și manageri. Dar, din păcate, feedback-ul este adesea ignorat sau omis în totalitate pentru a evita disconfortul, de ambele părți.

Feedback-ul este esențial pentru a le permite membrilor echipei să știe ce se așteaptă de la ei, și face parte din procesul lor de dezvoltare și învățare. Este important ca acest feedback să fie oferit în mod regulat și continuu, nu doar atunci când au loc evaluările de performanță.

Primul pas în furnizarea unui feedback adecvat este să înțelegi ce este acesta. Cea mai bună descriere care încadrează în mod adecvat conceptul de feedback sunt cele patru tipuri de model de feedback al lui Kevin Eikenberry.

Așadar, în calitate de manager sau de lider de echipă, iată cum poți folosi cel mai bine tipul de feedback constructiv care abordează problemele sau deficiențele pe care personalul trebuie să le îmbunătățească. În continuare, îți vom prezenta 3 moduri eficiente de a oferi feedback echipei în calitate de lider IT.

1. Fii specific

O parte importantă în a spune unui om ce ar putea face mai bine este să-i spui de ce. De exemplu, începerea unei conversații cu „trebuie să ajungi mai devreme la birou” presupune că angajatul știe de ce punctualitatea este atât de importantă. În schimb, fii clar cu privire la problema reală în cauză. În acest caz, ar putea fi faptul că unii clienți sunt lăsați să aștepte.

Este posibil ca angajatul să nu cunoască toate antecedentele sau contextul unei probleme. Așadar, dacă este necesar, dăi o idee despre modul în care problema afectează modul de lucru. Cu cât ești mai specific, cu atât feedback-ul tău va fi mai ușor de aplicat.

Feedback-ul trebuie să fie orientat către soluții, foarte clar și la obiect. Dacă intenția ta este de a oferi un feedback corectiv, comentariile generale, pot lăsa un om confuz și dezorientat. Nu va ști ce trebuie să schimbe sau să îmbunătățească.

Nu uita să împărtășești și feedback pozitiv cu membrii echipei, pentru ca aceștia să știe care sunt lucrurile pe care ar trebui să continue să le facă. De asemenea, un feedback pozitiv îi va încuraja și motiva.

2. Comunică în privat

Nu critica în public – niciodată.

Pentru unii, chiar și laudele sunt mai bine transmise într-o întâlnire privată. Unor oameni pur și simplu nu le place să fie în centrul atenției.

Feedback-ul nu este inconfortabil doar pentru cel care îl primește, ci și pentru cel care îl oferă. Cel mai bine este să vorbiți între patru ochi, într-un spațiu liniștit, unde să puteți avea o discuție sinceră și informală. Dacă acest lucru nu este posibil, un apel telefonic sau o conversație video s-ar putea potrivi cel mai bine dacă acesta este modul în care comunicați în mod regulat.

Chiar dacă este recomandat să vorbești informal, este mai bine să nu te abați de la subiect – feedback-ul este cel mai eficient atunci când treci direct la subiect.

3. Conversație, nu discurs

Oferirea de feedback este un soft skill foarte important. Dar nu trebuie să fie de tipul unui discurs, în care doar o persoană vorbește. Atunci când oferi feedback constructiv, asigură-te că interlocutorului i se oferă șansa de a răspunde. 

Ar trebui să fie o conversație între voi doi. Acest lucru arată că ești pregătit să îi ascultați preocupările și interpretarea pe care o are asupra evenimentelor. Este, de asemenea, o oportunitate pentru el de a-și exprima ideile față de tine și de a deveni parte a soluției.

A da lecții cuiva despre cum ar trebui să se îmbunătățească este la fel de eficient ca și cum ai vorbi cu un zid de cărămidă. Lăsă persoana respectivă să răspundă la feedback și permite-i să pună întrebări. Odată ce problema este clară, puteți lucra împreună pentru a ajunge la o soluție sau la un plan.

Feedback-ul este o parte necesară în procesul de dezvoltare a oamenilor și a companiei. Dacă urmezi aceste sfaturi, poți deveni un lider mai bun, pentru că poți comunica mai clar și eficient unde este nevoie de îmbunătățire. Mai mult de atât, aceste conversații constructive pot îmbunătății atmosfera de la locul de muncă.

În cele din urmă, nu uita că noi toți funcționăm pe conceptul de positive reinforcement, adică avem nevoie de confirmare că am făcut ceva bine. Acestea fiind spuse, nu presupune că membrii echipei vor ști întotdeauna când au făcut ceva bine. Este cel mai bine să le spui atunci când se întâmplă. Fie că este pozitiv sau negativ, oferirea de feedback continuu este unul dintre cele mai importante și puternice instrumente de dezvoltare a oamenilor pe care îi ai la dispoziție ca lider.

×